Vloot ZM - Marine    
 
Welkom
 
Presentatie
 
Geschiedenis van de Marine
 
Marinezaal
 
Documentatiecentrum Marine

Van de Zeemacht tot de marine

(1946 – 2005)

 

Oorlogsschepen – Escorte en Bescherming van schepen : Fregatten

 

F 910 Luitenant ter zee Victor Billet                                                        Tacoma-klasse

Fregat voor patrouille van 1 430/2 100 tonnes, ex US Navy PF 57 Sheboyan,

Karakteristieken : stalen romp (95,2 x 11,5 x 4,2 m ), voortstuwing met stoom, 5 500 CV, snelheid max. 20 knopen., 3 luchtafweerkanonnen van 176 mm , 6 luchtafweerkanonnen (2 dubbel- en 1 enkelloops) van 40 mm , 2 luchtafweer-kanonnen van 120 mm , werpers en 8 mortieren voor dieptebommen. Bemanning van 142 man (waarvan 7 officieren en 37 onderofficieren).

In dienst van 2 april 1947 tot 1 januari 1958 ; aangewezen als meteorologische schip in de Atlantische Oceaan tot in mei 1949, daarna bewapend als fregat en uiteindelijk bestemd voor de opleiding en de visserijbescherming van oktober 1950 tot 1958.

F 901 Georges Lecointe (II)          Coastal escort :  FS                           Algerine-klasse

Hoogzee-escorteur van 1 040/1 335 ton, ex hoogzeemijnenveger, ex Cana-dese Marine FSE 172 Wallaceburg.

Karakteristieken : stalen romp (72,0 x 10,4 x 2,4 m ), voortstuwing met stoom, 2 ketels, 2 000 CV, snelheid max. 16,5 knopen., 3 radars,

1 kanon van 102 mm , 4 dubbele luchtafweerkanonnen van 20 mm , 5 enkelloopse luchtafweerkanonnen van 40 mm , 1 dieptebommenwerper.

Bemanning van 101 man (waarvan  9 officieren en 37 onderofficieren).

In dienst, als escorteur, van 7 augustus 1959 tot november 1970 (onder meer tijdens de operaties in Kongo in 1960).

 

 

F 903 A.F. Dufour (II)

Hoogzee-escorteur zoals hierboven, ex Canadese Marine FSE 177 Winnipeg. Zelfde karakteristieken als F 901.

In dienst van 7 augustus 1959 tot 1966 (onder meer tijdens de operaties in Kongo in 1960) ; verkocht in januari 1968.

F 904 De Brouwer

Hoogzee-escorteur van 1 040/1 300 ton, ex hoogzeemijnenveger M 904 De Brouwer (Cfr infra).

Karakteristieken : stalen romp (69,00 x 10,82 x 2,70 m), voortgestuwd door 2 stoomturbines, 2 000 CV, snelheid max. 16,5 knopen, 3 radars, 1 kanon van 102 mm, 4 enkelloopse kanonnen van 40 mm, rails en 4 mortieren voor dieptebommen.

Bemanning van 106 man (waarvan 7 officieren en 36 onderofficieren).

In dienst, als escorteur, van 2 januari 1959 tot 1966 (onder meer in Belgisch Kongo).

F 905 De Moor

Hoogzee-escorteur van 1 040/1 300 ton, ex hoogzeemijnenveger M 905 De Moor.. Zelfde karakteristieken als F 904.

In dienst van 1959 tot 1970 (onder meer als schip voor oceanografisch onderzoek in Australië in 1967-1968) ; verkocht in maart 1970.

F 910 Wielingen                 Frigate guided missiles : FFA                                  type E 71

 


Fregat van 2 200 ton (geladen).

Belangrijkste karakteristieken : stalen romp (106,38 x 12,30 x 5,50 m) ; vootstuwing Combined Diesel or Gas turbine (Codog), 2 Diesels van 3 000 CV en 1 turbine van 27 500 CV, snelheid max. 28 knopen. ; sensoren en wapens (in 1997) tegen oppervlaktedoelen en vliegtuigen : 1 automatisch kanon van 100 mm ;

 

 

tegen vliegtuigen en missielen : een lanceerder SAM met 8 Sea Sparrow-missielen ; tegen oppervlaktedoelen : 4 oppervlaktemissielen Exocet ; lucht en oppervlaktedetectie : 2 waakradars lucht/zee, 1 navigatie-radar, 1 volgradar ; 1 automatisch ontvangsysteem voor tactische informatie ; onderzeebootbestrijding : 1 rompsonar, 1 raketdieptebommenwerper van 375 mm met 6 buizen, 2 torpedolanceerwiegen L 5.

 

 

Bemanning van 160 man (waaronder 14 officieren en 84 onderofficieren).

Zelfde karakteristieken voor de fregatten F 911 tot F 913.

In dienst sinds januari 1978.

F 911 Westdiep

          In dienst sinds januari 1978.

F 912 Wandelaar

In dienst sinds oktober 1978. Uit dienst genomen op 1 maart 2004. Verkocht aan Bulgarije en overgedragen op 22 oktober 2005.

F 913 Westhinder

In dienst van januari 1978 tot juli 1993 (herstructureringsplan van de Krijgsmachten).

 

 

Mijnenbestrijding : mijnenvegers en -jagers

 

Hoogzeemijnenvegers

 

M 900 Adrien de Gerlache                       Oceangoing minesweeper           Algerine-klasse

Hoogzeemijnenveger van 950/1 250 ton, ex Royal Navy M 391 Liberty.

Karakteristieken : stalen romp (69,00 x 10,82 x 2,70/3,35 m) ; voortstuwing met 2 stoomturbines van 2 000 CV, snelheid max. 16,5 knopen. ; sensoren en wapens : 3 radars, 1 enkelloops kanon van 102 mm, 4 enkelloops lucht-afweerkanonnen van 40 mm, 2 rails en 4 mortieren voor dieptebommen, veegtuigen Oropesa.

Bemanning van 106 man (waarvan 7 officieren en 36 onderofficiers).

Zelfde karakteristieken voor de eenheden M 901 tot M 905.

In dienst van 29 november 1949 tot 1954, als mijnenveger, daarna tot in 1957, als schoolschip te Brugge, en tenslotte van 1959 tot juni 1970, als logistiek steunschip (A 954 Adrien de Gerlache).

M 901 Georges Lecointe

Ex Royal Navy M 230 Cadmus, van de Algerine-klasse.

In dienst van 31 januari 1950 tot 1959.

M 902 J.E. Van Haverbeke

Ex Royal Navy M 223 Ready, van de Algerine-klasse.

In dienst van 7 juli 1951 tot juni 1960. Gebruikt als visserijwacht in 1955 en in 1957.

M 903 A.F. Dufour

Ex Royal Navy M 308 Fancy, van de Algerine-klasse.

Cfr infra :  schoolschip N’Zadi.

In dienst van 9 augustus 1951 tot 3 september 1957. Omgebouwd tot stationnair schoolschip te Banane, in Belgisch Kongo, onder de naam N’Zadi, van 3 september 1957 tot juni 1960.

M 904 De Brouwer

Ex Royal Navy M 226 Spanker, van de Algerine-klasse.

In dienst van 2 maart 1953 tot 2 januari 1959 (cfr F 904). Koloniale aviso in 1954 en belast met oceanografisch onderzoek ter hoogte van Congo in 1955.

M 905 De Moor

Ex Royal Navy M 219 Rosario, van de Algerine-klasse.

In dienst van 13 januari 1953 tot 1959 (cfr F 905). Koloniale aviso in 1954, daarna schoolschip te Brugge in 1955.

M 902 Van Haverbeke (II)                       Hoogzeemijnenveger : MSO             Agile-klasse

Hoogzeemijnenveger (MSO) van 720/780 ton, ex US Navy MSO 522.

Karakteristieken : houten romp (52,42 x 10,97 x 4,20 m) en amagnetisch metaal ; voortstuwing met 4 Diesels van 1 600 CV, snelheid max. 14 knopen. ; Decca en sonar, 1 enkelloops kanon van 40 mm ; akoestisch, magnetisch en mechanisch veegtuig.

Bemanning van 39 man.

Zelfde karakteristieken voor de MSO M 903 (II) tot M 909.

In dienst als mijnenveger van 1958 tot 1975. Omgebouwd tot mijnenjager in 1975. In dienst tot oktober 2002 (in reserve sinds februari 1993). Verkocht in 2004.

M 903 Dufour (II)

Ex US Navy MSO 498, Agile-klasse. Overgedragen door Noorwegen (ex Lagen) in ruil voor 3 kustmijnenvegers (M 914 Roeselaere, M 915 Arlon en M 916 Bastogne).

In dienst als mijnenveger van 14 april 1966 tot 1974. Omgebouwd tot mijnenjager in 1974. In dienst in 2002 (in reserve sinds februari 1993). Verkocht in 2004.

M 904 De Brouwer (II)

Ex US Navy MSO 499, Agile-klasse. Overgedragen door Noorwegen (ex Namsen) in ruil zoals hierboven beschreven.

In dienst als mijnenveger van 14 april 1966 tot 1973. Omgebouwd tot mijnenjager in 1973 en in dienst tot in juli 1993.

M 906 Breydel (II)

Ex US Navy MSO 504, Agile-klasse.

In dienst als mijnenveger van 15 februari 1956 tot 1973. Omgebouwd tot mijnenjager in 1973 en in dienst tot in januari 1993.

 

M 907 Artevelde (II)

Ex US Navy MSO 503, Agile-klasse

In dienst als mijnenveger van 16 december 1955 tot 1972. Omgebouwd tot basis voor de duikers-ontmijners in 1972 (met drukkamer) en in dienst tot in februari 1985.

M 908 Truffaut

Ex US Navy MSO 515, Agile-klasse.

In dienst als mijnenveger van 31 oktober 1956 tot 1976.

Omgebouwd tot mijnenjager in 1976. Nog in dienst (reserve) in 2002, cfr infra. Verkoop voorzien in 2004.

M 909 Bovesse

Ex US Navy MSO 516, Agile-klasse.

In dienst als mijnenveger van 1 januari 1957 tot 1975.

Omgebouwd tot mijnenjager in 1975. Nog in dienst (reserve) in 2002, cfr infra. Verkoop voorzien in 2004.

 

Hoogzeemijnenvegers

 

M 902 Van Haverbeke (II)                       Ocean minehunter : MHSO     Agile-klasse

Mijnenveger omgebouwd tot hoogzeemijnenjager (MHSO), ex US Navy, cfr supra.

Karakteristieken : 720/780 ton ; houten romp (52,42 x 10,97 x 4,20 m) en amagnetisch metaal ; voortstuwing met 4 Diesels van 1 520 CV, snelheid max. 14 knopen. ; Decca en sonar ; 1 dubbelloops kanon van 12.7 mm ; toevoeging van een variabele dieptesonar in 2 PAP (Poisson auto-propulsé).

Bemanning van 39 man (5 officieren en 34 onderofficieren).
Zelfde karakteristieken voor de MHSO M 903 (II) tot M 909.

In dienst als mijnenjager van 1975 tot oktober 2000. In reserve sinds februari 1993 ; omgebouwd tot basis voor de duikers-ontmijners in 1993. Ontmanteld eind 2002. Nog op inventaris en verkoop voorzien in 2004.

M 903 Dufour (II).

In dienst van 1974 tot 2004 (in reserve sinds februari 1993). Verkoop in 2004.

M 904 De Brouwer (II).

In dienst van 1973 tot juli 1993.

M 906 Breydel (II).

In dienst van 1973 tot januari 1993.

M 908 Truffaut

In dienst sedert 1976 en bruikbaar sinds 1999 als testplatform voor het MCM-materieel van de toekomstige kustmijnenvegers KMV (project gestopt), of voor andere proeven. Ontwapend eind 2002. Verkoop voorzien in 2004.

M 909 Bovesse.

In dienst sinds 1975. Ontwapend eind 2002. Verkoop voorzien in 2004.

 

Kustmijnenvegers

 

Hieronder volgen de gegevens over de mijnenvegers MMS 43 tot MMS 1020 van de Royal Navy (Section belge), daarna van de Navale Sectie en de Zeemacht.

 

MMS 43                 Coastal minesweeper MMS-klasse, Motor minesweeper 105

Kustmijnenveger van 163 ton,  ex Royal Navy, van de

Karakteristieken : houten romp (36,4 x 6,9 x 2,6 m) ; dieselvoortstuwing,
375 CV, snelheid 11 knopen,  1 kanon van 20 en 2 kanonnen van 12.7 mm ; uitgerust voor het mechanisch, magnetisch en akoestisch (Oropesa) vegen. Bemanning van 20 man.

Zelfde karakteristieken voor de eenheden MMS 75 tot MMS 266.

In dienst van februari 1944 tot juli 1945.

MMS 75.

In dienst van augustus 1945 tot juni 1946.

MMS 77.

In dienst van februari 1944 tot october 1945.

MMS 79.

In dienst van oktober 1945 tot mei 1946.

MMS 112.

In dienst van augustus 1944 tot mei 1946.

MMS 182, M 182, en vanaf 1950,  M 940.

In dienst van mei 1946 tot juli 1954.

MMS 187, M 187, M 941.

In dienst van september 1943 tot juli 1954.

MMS 188, M 188, M 942.

In dienst van mei 1942 tot juli 1954.

MMS 189, M 189, M 943.

In dienst van juni 1946 tot juli 1954.

MMS 191, M 191, M 944.

In dienst van juli 1942 tot augustus 1955.

MMS 193, M 193, M 945.

In dienst van september 1943 tot september 1954.

MMS 266, M 266, M 946.

In dienst van mei 1946 tot juli 1954.

MMS 1020, M 947.

Ex mijnenveger van 250 ton, ex Royal Navy, MMS-klasse,

Motor minesweeper 126, Admiralty type.

Karakteristieken : houten romp (42,62 x 7,92 x 3,81 m) ; dieselvoortstuwing, 500 CV, snelheid 11 knopen ; 2 kanonnen van 20 en 2 mitrailleuses ; veegtuig Oropesa. Bemanning van 20 man (waarvan 2 officieren).

In dienst van oktober 1945 tot juli 1954.  Gebruikt als oceanografisch schip en voor de visserijwacht.

 

M 910 Diest                 Coastal minesweeper : MSC             AMS-60- klasse Adjutant

Kustmijnenveger (MSC) van 330/390 ton, ex US Navy AMS 77, van de.

De karakteristieken van de M 910 tot  M 921, M 925 en M 926 zijn analoog :

houten romp (44,0 x 8,3 x 2,6 m) en uitrusting in amagnetisch metaal ; voortstuwing met 2 diesels van 880 CV, snelheid max. 13,5 knopen. ; 1 navigatieradar Decca, 1 sonar   1 dubbelloops luchtafweerkanon van  20 mm ; uitgerust met akoestisch, magnetisch en mechanisch veegtuig.
Bemanning van 40 man (waarvan 4 officieren en 17 onderofficieren).

De uitrustingen zijn anders voor de M 922 tot 924  (1 kanon van 40 mm,

andere Decca) en voor de M 927 tot 935 (analoog aan de M 922, behalve radar).

In dienst van 12 mei 1953 tot 30 oktober 1969. Overgedragen aan de Taïwan Navy.

M 911 Eeklo

Ex US Navy AMS 101.

In dienst van 23 juni 1953 tot 30 oktober 1969. Overgedragen aan de Taïwan Navy.

M 912 Lier

Ex US Navy AMS 63.

In dienst van 3 augustus 1953 tot 30 oktober 1969. Overgedragen aan de Taïwan Navy.

M 913 Maaseik

Ex US Navy AMS 78.

In dienst van 4 augustus 1953 tot 30 oktober 1969. Overgedragen aan de Taïwan Navy.

M 914 Roeselaere

Ex US Navy AMS 103.

In dienst van 29 september 1953 tot maart 1966. Overgedragen aan de Noorse Marine.

M 915 Arlon

Ex US Navy AMS 104.

In dienst van 10 november 1953 tot maart 1966. Overgedragen aan de Noorse Marine.

M 916 Bastogne

Ex US Navy AMS 151.

In dienst van 30 december 1953 tot maart 1966. Overgedragen aan de Noorse Marine.

M 917 Charleroi

Ex US Navy MSC 152.

In dienst van 17 februari 1954 tot 30 oktober 1969. Overgedragen aan de Taïwan Navy.

M 918 St Niklaas

Ex US Navy AMS 64.

In dienst van 15 februari 1954 tot 30 oktober 1969. Overgedragen aan de Taïwan Navy.

M 919 St Truiden

Ex US Navy AMS 169.

In dienst van 25 februari 1954 tot 29 juli 1969. Overgedragen aan de Griekse Marine.

M 920 Diksmuide

Ex US Navy MSC 65.

In dienst van 19 maart 1958 tot 30 oktober 1969. Overgedragen aan de Taïwan Navy.

M 921 Herve

Ex US Navy AMS 153. Zelfde karakteristieken als M 910.

In dienst van 26 februari 1954 tot 29 juli 1969. Overgedragen aan de Griekse Marine.

M 922 Malmédy

Ex US Navy MSC 154.

Een kanon van 40 mm (1966) en 1 andere Decca.

In dienst van 7 juni 1954 tot 26 september 1969. Overgedragen aan de Griekse Marine.

M 923 Blankenberge, ex US Navy AMS 170.
In dienst van 14 juni 1954 tot 26 september 1969. Overgedragen aan de Griekse Marine.

M 924 Laroche

Ex US Navy AMS 171.

In dienst van 23 augustus 1954 tot 26 september 1969. Overgedragen aan de Griekse Marine.

M 925 De Panne

Ex US Navy MSC 131.

In dienst van 2 november 1955 tot 30 oktober 1969. Overgedragen aan de Turkse Marine.

M 926 Mechelen                           Gebouwd in België.

In dienst van 1953 tot 1963.  Omgebouwd tot schip voor hydrografisch onderzoek in 1963 (A 962 Mechelen), bewapening ontscheept in 1965 en radar gemoderniseerd in 1969.

M 927 Spa

Gebouwd in België.

In dienst van 10 maart 1955 tot 1978. Omgebouwd tot munitietransportschip in 1978 (A 963 Spa). Zelfde karakteristieken als M 922, behalve radar.

M 928 Stavelot

Gebouwd in België.

In dienst van maart 1958 tot 1990.

(Zelfde karakteristieken als M 922, behalve radar).

M 929 Heist

Gebouwd in België.

In dienst als MSC van 1955 tot 1978 en van 1985 tot eind 1991. Omgebouwd tot demagnetisatieschip tussen 1978 en 1985 ( A 964 Heist).

M 930 Rochefort

Gebouwd in België.
In dienst van 19 maart 1958 tot 1991.

M 931 Knokke

Gebouwd in België.

In dienst van 1953 tot mei 1977.

M 932 Nieuwpoort

Gebouwd in België.
In dienst van 1954 tot 1991.

M 933 Koksijde

Gebouwd in België.

In dienst van 1954 tot 1991.

M 934 Verviers

Ex US Navy MSC 259.

In dienst als mijnenveger (MSC) van 19 juni 1956 tot mei 1971.

Omgebouwd tot mijnenjager (MHC) in 1971.

M 935 Veurne

Ex US Navy MSC 260.

In dienst als mijnenveger (MSC) van 7 september 1956 tot 1970.

Omgebouwd tot mijnenjager (MHC) in 1970.

 (Zelfde karakteristieken als M 927).

 

Beslissing in 1995 om 4 mijnenvegers van de DMC / KMV-klasse te bouwen.

Project gestopt in 2000.

 

Kustmijnenjagers

 

M 934 Verviers                                                                 Coastal minehunter : MHC

Mijnenjager (MHC) van 330/390 tonnes, ex US Navy MSC 259,

van de AMS-60-klasse Adjutant.

Karakteristieken : houten romp (44,0 x 8,3 x 2,6 m) en uitrusting in amagnetisch materiaal ; voortstuwing met 2 diesels van 880 CV, snelheid max. 13,5 knopen. ; 1 radar Decca 1214, 1 variabele dieptesonar ; 1 enkel-loops kanon van 40 mm ; veegtuig en 1 PAP.

In dienst als mijnenjager van mei 1971 tot 1991.

M 935 Veurne

Ex US Navy MSC 260. (Zelfde karakteristieken als M 934)

In dienst als mijnenjager van 1970 tot 1991. Sinds 1970 gebruikt als schip voor hydrografisch onderzoek.

 

M 915 Aster                       Coastal minehunter : MHC                Tripartite-klasse (CMT)

Kustmijnenjager (MHC) van 511/595 ton, gebouwd in België, van de

Karakteristieken : romp in met glasvezel versterkt polyester (51,6 x 8,9 x 2,45 m) ; voortstuwing met 1 Diesel van 1 860 CV, 3 gasturbines van 320 Kw (voor de generatoren), snelheid max. 15 knopen. ; 1 radar, 1 detectiesonar, 1 klassificatiesonar ; 1 enkelloopskanon van 20 mm ; 2 PAP met diepteladingen, 1 licht veegtuig met windas, een ploeg duikers, een decompressiekamer, een Zodiac. Bemanning van 45 man (waarvan 6 officieren en 17 onderofficiers).

In dienst sinds 16 december 1985.

M 916 Bellis.

Dit schip en degenen die hieronder worden vermeld hebben dezelfde karakteristieken als de M 915 Aster.

In dienst sinds 18 september 1986.

M 917 Crocus.

In dienst sinds 5 februari 1987. Munitietransportschip tussen 1993 en maart 1995 ; vervangt de A 963 Spa.

M 918 Dianthus.

In dienst van 18 augustus 1987 tot 1993. Overgedragen aan de Marine nationale op 28 augustus 1997.

M 919 Fuschia.

In dienst van 20 maart 1988 tot 1993. Overgedragen aan de Marine nationale op 29 mei 1997.

M 920 Iris.

In dienst van 3 oktober 1988 tot 1993. Overgedragen aan de Marine nationale op 28 maart 1997.

M 921 Lobelia.

In dienst sinds 18 september 1986.

M 922 Myosotis.

In dienst sinds 14 december 1989. Munitietransportschip sinds maart 1995 ; vervangt de M 917 Crocus (bemanning van 29 man, waaronder 4 officieren en 10 onderofficiers). Uit dienst genomen op 1 maart 2004.

M 923 Narcis.

In dienst sinds 27 september 1990.

M 924 Primula.

In dienst sinds 18 mei 1991.

 

 

Ondiepwatermijnenvegers

 

M 470 Temse              Inshore minesweeper : MSI                                                  Herstal-klasse

Ondiepwatermijnenveger (MSI) van 160/180 ton, gebouwd in België,

(US Navy modified AMI-100 foot). De vegers M 478 tot M 485 werden gebouwd met Amerikaanse fondsen.

Karakteristieken : houten romp (34,5 x 6,8 x 2,1 m) en uitrusting in agmagnetisch materiaal ; voortstuwing met 2 diesels, 1 260 CV, snelheid max. 15 knopen. ; 1 dubbelloops kanon van 12.7 mm tot in 1965 en daarna 1 dubbelloops kanon van 20 mm ; 1 navigatieradar Decca 707 tot in 1970 en Decca 1216 daarna ; magnetisch, akoestisch en mechanisch veegtuig voor dieptes tussen 4,50 en 10 m.

Bemanning van 17 man (waarvan 1 officier en 7 onderofficieren).

Zelfde karakteristieken voor de MSI M 471 tot M 485.

In dienst van januari 1958 tot 26 maart 1970. Overgedrgen aan Korea in 1970.

M 471 Hasselt

In dienst van 24 april 1958 tot 11 september 1986 en gebruikt als Ready duty ship voor de maritieme pollutiebestrijding en de visserijbescherming. Overgedragen aan het Koninklijk Marinekadettenkorps (CRCM / KMKK), sectie Kempen.

M 472 Kortrijk

In dienst van 13 juni 1958 tot 1 augustus 1989 en gebruikt als Ready duty ship.

M 473 Lokeren

In dienst van 8 augustus 1958 tot 1 februari 1987.

M 474 Turnhout

In dienst van 29 september 1958 tot 1 februari 1987.

M 475 Tongeren

In dienst van 9 december 1958 tot 6 juni 1991.

M 476 Merksem

In dienst van 6 februari 1959 tot oktober 1998. Het wordt specifiek gebruikt als Ready duty ship.

M 477 Oudenaarde

In dienst van 25 april 1959 tot 1 februari 1987. Bewaard in het Nationaal scheepvaartmuseum, te Antwerpen.

M 478 Herstal  (ex MSI 90)

In dienst van 14 oktober 1957 tot 6 juni 1991 en gebruikt als Ready duty ship.

M 479 Huy  (ex MSI 91)

In dienst van 24 maart 1958 tot 1990 en gebruikt als Ready duty ship.

M 480 Seraing  (ex MSI 92)

In dienst van 3 juni 1958 tot 1990.

M 481 Tournai (ex MSI 93)

In dienst van juli 1958 tot 26 maart 1970. Overgedragen aan Zuid-Korea.

M 482 Visé  (ex MSI 94)

In dienst van 11 september 1958 tot 1992.

M 483 Ougrée  (ex MSI 95)

In dienst van 10 november 1958 tot 1992.

M 484 Dinant  (ex MSI 96)

In dienst van 14 januari 1959 tot 6 juni 1991.

M 485 Andenne  (ex MSI 97)

In dienst van 20 april 1959 tot 1992.

 

Hulpschepen

 

Commando- en logistieke steunschepen, alsook schepen voor transport van troepen en materieel

 

AP 907 en AP 957 Kamina                                                Transport van personeel : AP

Troepentransportschip van 3 840/5 750 ton. Gebouwd in België voor een Poolse reder, aangeslagen door de Duitsers en gebruikt door de Kriegsmarine als bevoorrader van onderzeeboten en snelle vedetten, onder de naam van Hermann von Wissman, van 1940 tot 1945 ; gebruikt door de Royal Navy als kazerne onder de benaming HMS Royal Harold, van 1945 tot 1950, vooraleer te worden overgemaakt aan de Zeemacht in 1950.

Karakteristieken : stalen romp (114,0 x 14,7 x 5,6 m) ; voortstuwing met 1 diesel van 3 600 CV, snelheid max. 17 knopen. ; 2 enkelloops kanonnen van 76 mm, 4 enkelloops kanonnen van 40 mm en 5 enkelloops kanonnen van 20 mm.  Bemanning van 175 man (waaronder 14 officiers).

In dienst als troepentransportschip van 9 december 1950 tot 26 maart 1951, als AP 907 Kamina, daarna van 1 december 1952 tot 24 december 1960, als AP 957 Kamina.

A 957 Kamina                                                        Minecountermeasures support ship : MCS

Ex troepentransportschip AP 907 Kamina en AP 957 Kamina.

Karakteristieken : cfr supra troepentransportschip.

In dienst als commando- en logistiek steunschip voor mijnenvegers, en als schoolschip van 1 februari 1962 tot 18 september 1967. Overgedragen aan de Administratie van de Domeinen op 10 juni 1968.

 

 

A 954 Adrien de Gerlache                                   Minecountermeasures support ship : MCS

Ex hoogzeemijnenveger M 900 Adrien de Gerlache.

In dienst als logistiek steunschip van 1959 tot juni 1970.

A 960 Godetia (II)                                    Command and logistics support ship : MCSC

Commando- en logistiek steunschip van 1 700/2 500 ton, gebouwd in België.

Karakteristieken : stalen romp (91,83 x 14,0 x 3,5 m) ; voortstuwing met 4 diesels, 5 400 CV, snelheid max. 18 knopen. ; 1 luchtafweerkanon van 140 mm, 1 helicopter Alouette III B.

Bemanning van 95 man (waarvan 10 officieren en 37 onderofficieren).

In dienst sedert 23 mei 1966. Nog in dienst in 2004.

 

         

 

A 961 Zinnia (II)                          Command and logistics support ship : MCSC

Commando- en logistiek steunschip van 1 705/2 685 ton, gebouwd in België.

Karakteristieken : stalen romp (99,5 x 14,0 x 3,6 m) ; voortstuwing met 2 diesels, 5 000 CV, snelheid max. 18 knopen. ; 3 enkelloops kanonnen van 40 mm, 4 dubbelloops kanons van 12.7 mm, 1 helicopter Alouette III B.

Bemanning van 113 man (waarvan 13 officieren en 46 onderofficieren).

In dienst van 5 september 1967 tot eind 2002. Verkoop voorzien in 2004.

 

A 963 Spa                                                  Ammunition transport ship : AETL

Kustmijnenveger M 927 Spa, omgebouwd tot munitietransportschip.

In dienst van 1978 tot 1993.

A964Heist                                                                                                                                           Degaussing vessel : YDG

Kustmijnenveger M 929 Heist, omgebouwd tot demagnetisatieschip.

In dienst tussen 1978 en juni 1985.

 

Pro memorie, de drie volgende schepen :

O 156 Diana-Lucie

Trawler gebruikt als demagnetisatieschip tussen 1946 en 1948.

M 917 Crocus

Kustmijnenjager, van de Tripartite-klasse (CMT), gebruikt als munitie-transportschip van 1993 tot maart 1995.

M 922 Myosotis

Kustmijnenveger, van de Tripartite-klasse (CMT), gebruikt als munitie-transportschip van maart 1995 tot 1998.

 

Andere hulpvaartuigen

 

Schoolschepen

 

A 958 Zenobe Gramme                                                               Sailing ship : AXS

Zeilschip van 149 ton, gebouwd in België.

Karakteristieken : stalen romp (28,15 x 6,85 x 2,64 m) ; voortstuwing met zeil (getuigd als bermuda-ketch met zeiloppervlak van 231 m2) ; hulpvoortstuwing van 1 diesel van 232 CV, snelheid onder zeil 9 knopen bij windkracht 6 Beaufort en 8 knopen op motor. Bemanning van 15 man (waarvan 2 officieren en 7 onderofficierens).

In dienst sedert 1962. Eerst gebruikt als schip voor oceanografisch onderzoek van 1962 tot 1972 (cfr infra) en daarna als schoolschip. Nog in dienst in 2005.

 

Pro memorie :

F 910 Luitenant ter zee Victor Billet.

Gebruikt als opleidingsschip van oktober 1950 tot 1958.

Artevelde

Visserijwacht. Gebruikt als schoolschip te Brugge van 1950 tot 1954, cfr infra.

M 900 Adrien de Gerlache

Hoogzeemijnenveger van 950/1 250 ton, van de Algerine-klasse. Gebruikt als schoolschip van 1954 tot 1957, vooraleer logistiek steunschip te worden , cfr supra A 954 Adrien de Gerlache.

M 905 De Moor

Hoogzeemijnenveger van 950/1 250 ton. Gebruikt als schoolschip te Brugge in 1955.

M 903 A.F. Dufour

Hoogzeemijnenveger van 950/1 250 ton. Gebruikt onder de naam N’Zadi als stilliggend schoolschip in Belgisch Congo, van 3 september 1957 tot juni 1960.

 

Visserijwacht en schepen voor oceanografisch onderzoek

 

Artevelde                                                               Fishery protection vessel : TUI

Aviso van 1 640 ton.

Karakteristieken : stalen romp (98,43 x           10,5 x 3,8 m), voortstuwing met turbines, 30 000 CV, snelheid 42 knopen, teruggebracht tot 8 knopen, 2 kanonnen van 75 en 1 dubbelloops kanon van 20.

Bemanning van 180 man.

Gebouwd in België in 1939-1940, aangeslagen door de Duitsers en door hen gebruikt onder de immatriculatie K 4 Lorelei. Teruggebracht naar België in juni 1945. Opnieuw in dienst gesteld door de Marine van april 1946 tot november 1954, achtereenvolgens gebruikt als visserijwachtschip tot in 1949 ( ?) en als schoolschip te Brugge van 1950 tot 1954.

 

Zinnia

Visserijwachtschip van 1 200 ton.

Karakteristieken : cfr supra.

In dienst van de Administratie van de Marine van 1920 tot 1927 (pro memorie). Aangeslagen door de Duitsers in 1940 en door hen gebruikt onder de naam Barbara, wordt teruggebracht naar België in juni 1945 en weer in dienst gesteld door de Marine van april 1946 tot 11 februari 1947 onder de naam Zinnia, en van februari 1947 tot december 1949 onde de naam Breydel, als visserijwachtschip.

Breydel

Visserijwachtschip van 1 200 ton, ex Zinnia.

In dienst van 11 februari 1947 tot 16 december 1949.

A 955 Eupen                                                        Hydrographic research ship : AGOR

Schip voor hydrografisch onderzoek van 260/300 ton, ex US Navy
 BYMS 11 QM Eureka.

Karakteristieken : houten romp (41,45 x 7,71 x 2,75 m) ; voortstuwing met 2 diesels, 1 000 CV, snelheid max. 17 knopen. Bemanning van 14 man.

In dienst van 1961 tot 18 mei 1966 (oceanografisch onderzoek voor de Navo van 1961 tot 1964).

A 962 Mechelen

Schip voor oceanografisch onderzoek van 330/390 ton, ex M 926 Mechelen. In dienst van 1963 tot 6 oktober 1983.

A 962 Belgica

Schip voor oceanografisch onderzoek van 835/1 192 ton, gebouwd in België. Is geen eigendom van Defensie, maar wordt hier bij de Marine geteld.

Karakteristieken : stalen romp (50,90 x 10,00 x 4,35 m) ; voortstuwing met 1 diesel van 1 570 CV, snelheid 13,5 knopen.

Bemanning van de Marine van 15 man (waarvan 2 officieren en 5 onderofficieren).

In dienst sinds 5 juli 1984. Nog in dienst in 2005.

 

Pro memorie :

M 947

Kustmijnenveger van 250 ton, ex M 1020.

Karakteristieken : cfr supra. gebruikt als schip voor hydrografisch onderzoek en als visserijwachtschip tussen 9 mei 1946 en 1950.

Cfr aussi infra :  Paster Pype, gebruikt tussen 1948 en 1952.

F 910 Luitenant ter zee Victor Billet

Fregat van 1 430/2 100 ton. Gebruikt als meteorologisch schip van 2 april 1947 tot mei 1949 en als schoolschip en visserijwacht van oktober 1950 tot 1958.

M 904 De Brouwer

Hoogzeemijnenveger van 950/1 040 ton. Gebruikt als schip voor oceano-grafisch onderzoek ter hoogte van Kongo in 1955.

M 902 J.E. Van Haverbeke

Hoogzeemijnenveger van 950/1 040 ton. gebruikt voor de visserijwacht in 1955 en in 1957.

F 905 De Moor

Hoogzee-escorteur van 1 040/1 300 ton. Gebruikt als schip voor oceanografisch onderzoek in 1967-1968 (Groot Barrièrerif, Australië).

A 958 Zénobe Gramme

Zeilschip. Gebruikt als oceanografisch schip van 1962 tot 1972 (Eguermin).

M 935 Veurne

Mijnenjager (MHC) van 330/390 ton. Gebruikt als schip voor hydrografisch onderzoek van 1970 tot 1991, zoals ook de mijnenvegers (MSI) van 160/180 ton M 471 Hasselt, M 472 Koksijde en M 478 Herstal.

 

Ready duty ship

 

A 963 Stern

Patrouilleur van 378 ton, ex Zweedse Marine, van de Lansort-klasse.

Karakteristieken : romp in glasvezel versterkt hars CVR  (49,9  x  8,5  x

2,6 m) ; voortstuwing met 2 diesels, 1840 CV, snelheid max. 18 knopen.

Bemanning van 10 man, plus een logiescapaciteit voor 10 bijkomende personen.

In dienst sinds 12 oktober 1998. Opdrachten van Ready duty ship (kenmerkend voor de  « Hulp aan de Natie » en de « Actie van de Staat op zee ») en voor proeven met het nieuwe Mine counter measures evaluation and ranging system (MERS).

 

Pro memorie : hebben af en toe de opdracht van Ready duty ship uitgevoerd:

M 471 Hasselt

Ondiepwatermijnenveger (MSI) van 160/180 ton. van de Herstal-klasse.

Karakteristieken : cfr supra M 470 Temse.

In dienst als Ready duty ship (RDS) tussen 1958 en 1986.

M 472 Kortrijk

In dienst als RDS tussen 1958 en 1989 (inbegrepen operaties voor oceanografisch onderzoek).

M 476 Merksem

In dienst als RDS tussen 1959 en oktober 1998.

M 478 Herstal

In dienst als RDS tussen 1957 en 1993 (inbegrepen de operaties voor oceanografisch onderzoek).

M 479 Huy

In dienst als RDS tussen 1958 en 1990.

 

Slepers, rivierpatrouilleurs en andere hulpvaartuigen

 

Zeeslepers                                                                 Seagoing tug : ATA

 

A 950 Slt Valcke

200 ton. In dienst van 1952 tot januari 1980.

A 950 Slt Valcke (II) ex Astroloog : onderzoek op zee, visserijwacht, pollutiebestrijding, enz.

420 ton. In dienst sinds april 1980.  Nog in dienst in 2005.

A 954 Zeemeeuw : zelfde opdrachten als A 950

400 ton. In dienst sinds november 1981. Nog in d ienst in 2004.

A 996 Albatros : zelfde opdrachten als A 950 en A 954

In dienst sinds 1997. Nog in dienst in 2005.

A 998 Ekster (II) ex Astronoom

420 ton. In dienst van april 1980 tot 1997.

 

Havenslepers                                                             Small harbor tug : YTR

 

A 951 Hommel

22 ton. In dienst van 29 oktober 1953 tot 1999.

A 952 Wesp (I)

22 ton . In dienst van 1951 tot november 1983.

A 952 Wesp (II)

In dienst sinds mei 1999 (in de plaats van de A 953 Bij). In dienst in 2005.

A 953 Bij

60 ton ; brandbestrijding. In dienst van 1959 tot 1999.

A 955 Mier (II)

In dienst sinds juni 1999 (in de plaats van de A 951 Hommel).

In dienst in 2005.

A 956 Krekel

60 ton ; brandbestrijding. In dienst van 1961 tot begin 2000.

A 959 Mier (I)

17 ton. In dienst van oktober 1962 tot april 1989.

 

Rivierpatrouilleurs                                                    Patrol boat river : P

 

P 900 IJzer

Rivierpatrouilleur van 25 ton, van de Leie-klasse.

Karakteristieken : stalen romp (23,25 x 3,80 x 0,90 m) ; voortstuwing met 2 diesels van 220 CV, snelheid max. 19 knopen. ; 1 navigatieradar ; 1 dubbelloops kanon van 12.7 mm. Bemanning van 7 man (waarvan 1 onder-officier).

Zelfde karakteristieken voor de P 901 en P 903 tot P 906.

In dienst van 14 oktober 1953 tot 27 augusutus 1969 (Rijnflottielje).

P 901 Leie

In dienst van 16 september 1953 tot 23 november 1984.

P 902 Libération

Rivierpatrouilleur van 27,5 ton, van de Libération-klasse.

Karakteristieken : stalen romp (26,0 x 3,9 x 0,9 m) ; voortstuwing met 2 Diesels van 220 CV, snelheid max. 19 knopen. ; 1 navigatieradar ; 1 dubbelloops kanon van 12.7 mm. Bemanning van 7 man (waarvan 1 onder-officier). In dienst sinds 20 augustus 1953. Gebruikt voor de public relations van de Marine sedert 2000.

P 903 Meuse

In dienst van 20 augustus 1953 tot 12 juni 1987.  Tentoongesteld in de Sectie Marine van het Koninklijk Museum van het Leger

P 904 Sambre

In dienst van 28 oktober 1953 tot 23 november 1984.

P 905 Schelde

In dienst van 2 september 1953 tot 23 november 1984.

aangeboden aan het Nationaal Scheepvaartmuseum.

P 906 Semois. 

In dienst van 28 oktober 1953 tot 23 november 1984.

P 907 Rupel

Idem P 900, van de Congolais-klasse, met 1 enkelloops kanon van 20 mm en 1 dubbelloops kanon van 12.7 mm.

In dienst van 24 november 1954 tot 3 oktober 1984.

P 908 Ourthe

Idem P 907.

In dienst van 24 november 1954 tot 1964 en van 1974 tot 3 october 1983.

Dender.

Idem P 907. In dienst van 10 november 1954 tot 1964.

Ondine

Klein riviertransport van personeel ; zetel van de staf van de Rijnflottielje.

Benga (I)

          Koloniale rivierpatrouilleur, ex vedette air-sea-rescue; Amerikaanse constructie van het type "Miami" (1943).

Karakteristieken : houten romp (19,0 x 4,1 x 1,4 m) ; 2 motoren, 1 250 CV, snelheid max. 44 knopen ; 2 dubbelloops kanonnen van 12.7 mm. Bemanning van 10 man (waarvan 1 officier).

In dienst van 1949 tot 1952. Gebaseerd in Kongo.

 

 

Hulpschepen gebruikt voor de ontmijning, de dieptebepaling, de bebakening en het bergen van wrakken (van 1945 tot 1956)

 

MFV Blanche-Marguerite

Schip voor bijstand aan de vegers van 50 ton van de MFV-klasse (Motor Fishing vessel «Admiralty»).

Karakteristieken : houten romp (18,75 x 5,41 x 1,3 m), dieselvoortstuwing, 88 CV, snelheid 8 knopen,1 mitrailleuse van 7,65. Bemanning van 8 man.

In dienst in mei 1945.

MFV De drie-Gezusters

Idem.

MFV Saint-Pierre

Idem.

MFV Basile-Georges

Idem.

MFV 182

Idem.

In dienst van december 1946 tot 1949.

MFV 193

Idem en uitgerust voor de magnetische mijnenjacht.

In dienst van 1946 tot november 1956

Goliath

Sleper.

Barcock

Schip van 750/1 000 ton, ex Royal      Navy HMS Z 177 Barcock, van de Bar-klasse, bestemd voor de bebakening en het hanteren van de anti-duikbootnetten, en gebruikt als berger van wrakken.

Karakteristieken : stalen romp (52,9 x 9,4 x 2,9 m) ; voortstuwing met stoom, 850 CV, snelheid max. 12 knopen ; 1 kanon van 76.

Bemanning van 30 man (waarvan 2 officieren).

Overgebracht naar België door de Royal Navy in december 1945 en in dienst gesteld door de Marine van 20 september 1946 tot 24 augustus 1949 voor de bebakening en het bergen van wrakken.

SLB 5

Belgische loodsboot A 5, ex Royal Navy Mersey, van de Admiralty trawler-klasse.

In dienst in 1946 en 1947.

ZM 1

Kleine loodsboot van 30 ton, gebouwd in België (18 x 4,2 m).

In dienst van 9 juli 1946 tot 1952.

Bootsman Jonsen (I)

Schip voor vernietiging van wrakken van 234 ton, ex Duitse Thüringen.

In dienst van juni 1947 tot juni 1949.

MTL 546

Kleine sleper, ex US Army. Gebruikt voor ontmijning.

In dienst van 1947 tot 1953.

MTL 551

Idem.

In dienst van 1947 tot 1953.

ZM 2

Idem ZM 1.

In dienst van 1948 tot 1949.

 

Bootsman Jonsen (II)

Schip voor vernietiging van wrakken van 545 ton, ex SLB 19, Administratie van de Marine.

Karakteristieken : stalen romp (56,3 x 8,0 x 5,0 m) ; voortstuwing 850 CV, snelheid 10 knopen ; 1 luchtafweerkanon van 88 mm. Bemanning van 43 man (waarvan 3 officieren).

In dienst van december 1948 tot 1952.

 

Paster Pype (II)                                        

Hydrografisch schip van 290 ton, gebouwd in België, uitgeleend aan de Zeemacht door de Regie van het Loodswezen.

Karakteristieken : stalen romp (41,1x 7,74 x 2,9 m) ; voortstuwing met 2 diesels, 600 CV, snelheid max. 11 knopen. In dienst van 1948 tot 1952.

 

Andere hulpvaartuigen : verscheidene

 

Princesse Marie-José

Ex-pakketboot van de Administratie van de Marine op de lijn Oostende-Dover. Verblijft tijdens de oorlog in Engeland en in IJsland (stilliggend), wordt teruggebracht naar België in november 1945 en in dienst gesteld door de Navale Sectie, daarna door de Zeemacht van november 1945 tot juni 1947, als stilliggend schip voor het logement van de bemanningen.

 

A 998 Ekster (I)

Platboomd schip van 140 ton, van 1953 tot 1979.

A 997 Spin

Vervoer van personeel, sinds 1958 (te Oostende en daarna te Zeebrugge).

 

Pro memorie :

ZM 3

Motorsloep, van 1953 tot 1966. Diving cutter.

ZM 4

Idem, van 1954 tot 1983.

FN 1, 2 en 3

Aken in Belgisch Kongo, van 1955 tot 1960.

FN 4, 5 en 6, Citerneschepen, van 1957 tot 1982.

Pico

Mijnenveger MSO, voor het recupereren van wisselstukken, van 1974 tot 1985.

 

Koninklijke jachten  (ge-immatriculeerd bij de Marine)

 

A 981 Avila

Jacht van koning Boudewijn, van 1964 tot 1993.

De Avila is tentoongesteld in de Sectie van de Marine van het Koninklijk Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis.

A 982 Alpa, daarna Alpa (II)

Jacht van koning Albert II.

© 2016 marine-mra-klm.be